Космонавтиканың даму тарихы туралы мәлімет

Космонавтиканың дамуы қазіргі таңда примитивті түрде реактивті зымырандар 19 ғасырға дейін өмір сүрді. Тек 19-шы ғасырдың соңында ғана реактивті қозғалысты математикалық түсіндіру және күрделі қару-жарақты жасау талпыныстары қабылдана бастады. Ресейде 1894 жылы Николай Иванович Тихомиров алғашқы мәселе болды. Тихомиров жарылғыш заттардың жануы кезінде алынатын немесе тез тұтанатын сұйық жанғыш эжектирленетін қоршаған ортамен үйлесімде қозғалғыш күш ретінде газ реакциясын пайдалануды ұсынды. Тихомиров бұл сұрақтармен кейінірек Циолковский айналыса бастады,бірақ іске асыру мағынасында әлдеқайда алға жылжыды, өйткені ол жерге қонуды ойлады. 1912 жылда ол теңіз министрлігіне реактивті снарядтың жобасын ұсынды. 1915 жылы су мен ауа үшін «өзін-өзі қозғалатын мин» жаңа түріне артықшылық беру туралы өтініш берді. Тихомировтың өнертабысы Н. төрағалығымен сараптамалық комиссияның оң бағасын алды. Е. Жуковский. Мәскеудегі Тихомировтың ұсынысы бойынша 1921-да газдинамикалық зертхананың (ГДЛ) атауын кейіннен (Ленинградқа ауыстырғаннан кейін) алған оның өнертабыстарын әзірлеуге арналған зертхана құрылды. Көп ұзамай ГДЛ қызметі түтінсіз оқ-дәрілерге зымыран снарядтарын жасауға шоғырланды.

Қатты отынмен ракеталардың үстінен Тихомировпен қатар патша әскерінің бұрынғы полковнигі Иван Граве33 еңбек етті. 1926 жылы ол отын ретінде түтін оқ-дәрінің ерекше құрамын пайдаланған зымыранға патент алды. Ол өз идеясын сынай бастады, тіпті ВКП (б) ОК-да жазды, бірақ бұл шапалақтар сол уақыт үшін әбден типтік аяқталды: патша армиясының полковнигі Граве тұтқындалып, сотталды. Бірақ И. Граве КСРО-да зымырандық техниканы дамытуда өзінің рөлін ойнайды және атақты Катюши үшін зымырандарды әзірлеуге қатысады.

1928 жылы зымыран іске қосылды, ол үшін отынмен Тихомиров оқ-дәрі қызмет етті. 1930 жылы Тихомировтың атына осындай оқ-дәрінің рецептурасына және одан дойбы дайындау технологиясына патент берілді.

Американдық гений

Шетелде реактивті қозғалыс проблемасын алғашқылардың бірі болып американдық ғалым Роберт Хитчингс Годдард34 алды. Годдард 1907 жылы Циолковскийдің «әлемдік кеңістікті реактивті аспаптармен зерттеу» жұмысына өте жақын «планетаралық кеңістікте орын ауыстыру мүмкіндігі туралы» мақаланы жазады, рас Годдард әзірге тек сапалы бағалармен шектеледі және ешқандай формулаларды шығармайды. Сол кезде Годдард 25 жыл болды. Годдард 1914 жылда екі нұсқада үздіксіз жанатын конустық соплалары бар құрама зымыранның конструкциясына АҚШ патенттерін алады: оқ-дәрі зарядының жану камерасына біртіндеп жіберумен және екі компонентті сұйық отынды сорап берумен. 1917 жылдан бастап Годдард түрлі типтегі қатты отынды зымырандар саласында конструкторлық әзірлемелерді, соның ішінде импульстік жанудың көп зарядтық зымыранын жүргізеді. 1921 жылдан бастап сұйық зымыран қозғалтқыштары бар эксперименттерге өтеді (тотықтырғыш — сұйық оттегі, жанармай — түрлі көмірсутектер). Дәл осы сұйық отындағы зымырандар ғарыш зымыран-тасығыштардың бірінші ата-аналары болды. Өзінің теориялық жұмыстарында ол сұйық зымыран қозғалтқыштарының артықшылықтарын бірнеше рет атап өтті. Жылдард 1926 жылдың 16 наурызы ығыстырумен қарапайым зымыранды сәтті іске қосуды жүргізеді (отын — бензин, тотықтырғыш — сұйық оттегі). Бастапқы салмақ-4.2 кг, қол жеткізілген биіктік — 12.5 м, ұшу қашықтығы — 56 м.Годдардқа сұйық отынмен зымыранды іске қосу біріншілігі тиесілі.

Роберт Годдард қиын, күрделі сипаттағы адам болды. Ол жасырын, сенімді адамдардың тар шеңберінде, оған бағыныштылар соқыр жұмыс істеуді жөн көрді. Оның американдық әріптестерінің бірінің айтуынша, » Годдард зымырандарды өзінің жеке қорығы деп санаған және осы мәселе бойынша жұмыс істеген адамдар браконьерлер ретінде қараған… Тек ғылыми журналдар арқылы ғана емес. Американдық әріптестермен ғылыми байланыстарды орнатуға шын ниетпен қалаған планета аралық ұшулардың мәселелерін зерттеудің кеңес энтузиастарына 1924 жылдың 16 тамызындағы Годдардтың жауабы өте тән. Жауап өте қысқа, бірақ жыл бойы сипаты бар:

«Кларк университеті, Уорчестер, Массачузетс, физика бөлімі. Планетааралық байланыстарды зерттеу жөніндегі қоғамның хатшысы Лейтейзен мырзаға. Мәскеу, Ресей.

Құрметті Айымгүл! Мен Ресейде планета аралық байланыстарды зерттеу бойынша Қоғам құрылғанын білуге қуаныштымын және мен осы жұмыста ынтымақтасуға қуаныштымын. Алайда, қазір жүргізіліп жатқан жұмыстарға немесе тәжірибелік ұшуларға қатысты баспа материалы жоқ. Благодарю за ознакомление мені материалдарымен. Шын жүректен сіздің, дене зертханасының директоры Р. Х. Годдард » 36.

Читайте также:  Қарағанды тас көмір алабы (мәлімет)

Циолковскийдің шетел ғалымдарымен ынтымақтастыққа деген қатынасы қызықты көрінеді. 1934 жылы «Комсомольская правда» газетінде жарияланған кеңес жастарына жазған хаттың үзіндісін келтіреміз. :

«1932 жылы металл дирижабльдерінің ірі капиталистік қоғамы маған хат жолдады. Менің металл дирижабльдер туралы толық мәлімет беруді сұрады. Мен жоқ деп жауап берді қойылған сұрақтарға. Мен өз білімімді КСРО игілігі деп санаймын » 37.

Осылайша, бір жағынан да, басқа жағынан да ынтымақтасуға ниет жоқ деген қорытынды жасауға болады. Ғалымдар өз жұмысына қызғаныш танытты.

Басымдылық туралы даулар

Сол уақытта зымырандық техниканың теоретиктері мен тәжірибелері толығымен ажыратылған. Бұл» … бір-бірімен байланысы жоқ зерттеулер мен беймәлім облысқа шабуыл жасайтын жекелеген ғалымдардың тәжірибелері көшпелі салт аттылар ордасына ұқсас», олар туралы, шын мәнінде, электр қуатына қарай Ф. Энгельс»Табиғат диалектикасында» жазған. Роберт Годдард өте ұзақ уақыт Циолковскийдің еңбектері туралы ештеңе білмеген, Герман Оберт сияқты, Германияда сұйық зымыран қозғалтқыштары мен зымырандармен жұмыс істеген. Ғарышкерлердің бірі, инженер және ұшқыш Робер Эсно-Пельтри, Болашақ «Астронавтика»еңбегінің авторы.

Кеңістіктер мен шекаралармен бөлінген, олар жақын арада бір-біріне таныспайды. 1929 жылдың 24 қазандары Орт орыс қаріппен жазылған машинканы барлық қала Медиашасында жалғыз, бәлкім, Калугаға Циолковскийге хат жібереді. «Мен, әрине, сіздің біріншілігіңізді және ракеталар ісі бойынша сіздің еңбектеріңізді даулайтын ең соңғы адаммын. Мен, бәлкім, менің өз жұмыстарыма бүгін әлдеқайда әрі қарай кетер едім және сіздің тамаша жұмыстарыңызды біле тұра, сол еңбектерінсіз кетер едім», — деп ашық және адал жазды Орт. Ал сен 35 жыл бойы өзімді бірінші деп санаған кезде жазу оңай емес. 38

«Фундаментальном баяндамасында арналған ғарышкерлікке, француз Эсно-Пельтри бірде-бір рет айтты Циолковский. «Лоренц, Годдард, Оберта, Гоман, Валье сілтемелері бар, — бірақ мен сізге сілтеме байқамадым. Меніңше, автор Сіздің еңбектеріңізбен таныс емес. Өкінішті-ақ!»Біраз уақыттан кейін «Юманите» газеті өте үзілді-кесілді жазады: «Циолковскийдің әділеттілік бойынша ғылыми астронавтиканың әкесі деп танылуы керек». Бұл ыңғайсыз. Эсно-Пельтри бәрін түсіндіруге тырысады: «… Мен оларды алу үшін барлық күш-жігер жұмсадым (Циолковскийдің жұмысы.- Я. Г.). Мен үшін 1912 жылғы Менің баяндамамға дейін кем дегенде кішкентай құжатты алу мүмкін болмады». Ол 1928 жылы «профессор С. И. Чижевскийді Циолковскийдің басымдығын растауды талап ете отырып, арыз алды»деп жазады. «Менің ойымша, мен оны толық қанағаттандым», — деп жазады Эсно-Пельтри. 39

Американдық Годдард өзінің кітаптарының ешқайсысында өмір бойы Циолковский деп атаған жоқ, бірақ оның Калуга кітаптарын алды. Дегенмен, бұл қиын адам бөтен жұмыстарға сирек кездеседі .ref.net.ua ескерту.

Нацистік гений

1912 жылы 23 наурызда Фау-2 зымыранының болашақ жасаушысы Вернер фон Браун дүниеге келді. Оның ракеталық мансабы ғылыми-танымал әдебиеттерді оқумен және аспанды бақылаумен басталды. Кейінірек ол: «бұл өмір бойы арнауға болатын мақсат болды! Ғана емес, бақылауға планетаның телескоп, бірақ және өзіне бұзып бүкіл Әлемді зерттеуге жұмбақ әлемі»40. Бірнеше рет Ланг Фрица Лангтың «Девушка на Луне» фильмін көріп, 15 жылда ғарыш саяхаттары қоғамына кірді, онда нағыз зымыран-мамандармен танысты.

Браундардың отбасы соғысқа араласады. Ерлер арасында қару-жарақ пен соғыс туралы әңгіме болды. Бұл отбасы, шамасы, бірінші дүниежүзілік соғыста жеңілістен кейін көптеген немістерге тән кешеннен айырылмаған. 1933 жылы Германияда билікке ұлтшылдар келді. Барон және шынайы ариец Вернер фон Браун реактивті ракеталардың идеяларымен елдің жаңа басшылығына аулаға келді. Ол СС-ға кірді және мансаптық сатымен тез көтеріле бастады. Оның зерттеулеріне билік үлкен ақша бөлді. Ел соғысқа дайын болды және фюрерге жаңа қару қажет болды. Вернерге фон Браунның ғарышқа ұшуы туралы ұзақ жылдар бойы ұмытуға тура келеді. 41

Читайте также:  Экология ғылымының даму тарихы

1934 жылдың соңында фон Браун және Ридель Боркум аралынан танымал комиктердің аты бойынша «Макс және Мориц» деп аталатын A-2 екі зымыранын іске қосты. Зымырандар бір жарым мильге ұшып кетті-бұл табыс болды! 1936 жылы Фон Браундардың рулық иелігінен алыс емес Балтық теңізіндегі остов Узедпен қазіргі заманғы Пенемюнде әскери базасының құрылысы басталды. 1937 жылдың соңында пенемюндте ракетшілерге 200 километрге жарылғыш тоннасын ауыстыра алатын 15-метрлік А-4 зымыранын жасауға мүмкіндік алды. Бұл тарихтағы алғашқы әскери зымыран болды. Ол «Фау» деп аталды — Vergeltungswaffee неміс сөзінің бірінші әрпінен («жазалау қаруы»деп аударылады). 1943 жылдың жазында Францияның жағалауында зымырандарды іске қосу үшін бетон бункерлерді жасады. Гитлер жыл соңына қарай олардың Лондон ұйықтауын талап етті. Карталар ағылшын барлау жұмыс спутникті. Фон Браун бүркемелеудің шебері болды, және ұзақ уақыт бойы одақтастардың ұшақтары жай ғана Балтық түбіне ұшқан жоқ. Алайда 1943 жылдың шілдесінде польшалық партизандар ракеталық базаның жоспары мен Фау сызбаларын Лондонға салып, өткізе алды. Бір аптадан кейін Пенемюнде 600 ағылшын «ұшатын бекіністер»ұшып келді. Өрт салдарынан 735 адам және барлық дайын зымырандар қаза тапты. Зымырандардың өндірісі жер асты лагерінде мыңдаған тұтқын жұмыс істеген гарцтың әк тауларына көшірілген. Бір жылдан кейін 1944 жылда одақтастар Францияға түсіп, «Фау»ұшыру алаңдарын басып алды. Браунның фоны уақыт келді, өйткені оның зымырандары әрі қарай ұшып кетті және Голландиядан немесе тіпті Германияның аумағынан іске қосылуы әбден мүмкін. 1943 жылдың қараша айында «Фау-2» поляк ауылдарында байқап көрді, олардың астыртын әрекет ету үшін тұрғындарды көшірмеді. Зымырандар мақсатқа жете алмады, бірақ немістер Лондон сияқты үлкен мақсатқа жету оңайырақ болды. 1944 жылдың қыркүйегінен 1945 жылдың наурызына дейін Лондон және Антверпен бойынша 4300 «Фау — 2» зымыранын шығарды, олар 13 029 адамды өлтірді. 42

Бірақ кеш болды. Бұл нацистік билік агония болды. 1945 жылдың қаңтарында Пенемюндке Кеңес әскерлері кірісті. 4 сәуір күні күзетшілер Дораны тастап, 30 мың тұтқындарды атып тастады. Фон Браун альпілік шаңғы курортында жасырынып, 1945 жылдың 10 мамырында американдықтар пайда болды. Оны штурмбанфюрер СС, атуға немесе қамауға алуға оңай мүмкіндік алды. Тіпті оның болашақ бастығы генерал Медарис, одақтас Берлин қатарында шабуыл жасаған, кейіннен оған 1945-ші жылғы Браун түсіп, оны ойламай келе жатқанын мойындады. Бірақ Браун неміс ракетчиктерін іздеумен айналысқан paper — Clip американдық миссияның арнайы агенттерінің-басқа адамдардың қолына түсті. «Ракеталық Барон» мұхитқа ерекше құнды жүк ретінде өтті. 43

Барон фон Баунның басшылығымен американдық инженерлер Германиядан шығарылған «Фау-2» киімін киді. 1945 жылдың өзінде «Конвейер» компаниясы МХ-774 зымыранын жасап, бір «Фау» моторының орнына төртеу орнатылды. 1951-ші фон Браунның зертханасы ядролық зарядты алып келе алатын Редстоун және Атлас баллистикалық зымырандарын жасады. 1955 жылы Вернер фон Браун АҚШ азаматы болды, ол туралы баспасөзде жазуға рұқсат болды.

Аспанға 1957 жылдың 4 қазандары американдықтардың беделін қатты жұлып бірінші кеңес спутнигі ұшқан. Американдық «Эксплорер» тек қана 119 күн өткен соң іске қосылды, ал Кеңес көшбасшылары адамның ғарышқа тез ұшуына ниет білдірді. Ғарыш жарысы осылай басталды. АҚШ-та зымырандарды ұшыру Пентагонды жеке-дара жүргізуден НАСА мемлекеттік агенттігінің қолына өтті. Оның жанында Вернердің фон Браунның ғылыми басшылығымен Хантсвиллдегі Джон Маршалл атындағы ғарыш орталығы құрылды. Енді Браун Менемюндке қарағанда көп ақша және адамдар болды,және ол ақырында ғарыштық ұшулар туралы арманын жүзеге асыра алды.

«Атлас» бірінші зымыран тасығышы кейіннен күшті «титанды», содан кейін «Сатурн»алмастырды. 1969 жылдың соңғы 16 шілдесі Аполлон-11 айға жеткізді, және бүкіл әлем, тыныс алуды ұйықтап, айға американдық жалау және Армстронг Нейланың алғашқы қадамдарын байқады. «Аполлон» бағдарламасын бұрынғы ғарыштық ұшулар сияқты Вернер фон Браун әзірледі. Браун өзінің мансабының шыңына 1972 жылы жетті — ол нас директорының орынбасары және Канаверал мысындағы ғарыш айлағының бастығы болды. Нацистік гений Вернер фон Браун 65 жыл Толық, бай, ақша мағынасында және әсер мағынасында бақытты өмір сүрді. Ол жұмыста және жеке өмірде бақытты болды.

Читайте также:  Eniac (Эниак) туралы мәлімет реферат қазақша

Кеңес генийі

Біз КСРО-да өткеніне қайта ораламыз. 1907 жылы 12 қаңтарда Житомир қаласында орыс тілінің мұғалімі П. Я. Королев отбасында ұлы-Сергей Павлович Королев44 дүниеге келеді. Королев бала кезінен болды увлекаться ұшақтармен және аэропланами. Алайда оны әсіресе стратосферадағы ұшуларды және реактивті қозғалыс принциптерін қызықтырды. 1931 ж. қыркүйек айында С. П. Королев 24 жас шамасындағы және зымыран қозғалтқыштары саласындағы дарынды энтузиаст Ф. А. Цандер сол кезде 44 жыл болған, ОСОАВИАХИМ — реактивті қозғалысты зерттеу тобының (ГИРД) көмегімен Мәскеуде құруға қол жеткізеді: 1932 ж. сәуір айында. ол іс жүзінде гирд-09 және ГИРД-10 алғашқы отандық сұйық баллистикалық зымырандар (БР) құрылатын және іске қосылатын зымыран ұшу аппараттарын әзірлеу жөніндегі мемлекеттік ғылыми-конструкторлық зертханаға айналады.

1933 жылы Мәскеу ГИРДТЕРІ мен Ленинград Газодинамикалық зертханасының (ГДЛ) негізінде реактивті ғылыми-зерттеу институты (РНИИ) и. Т. Клейменовтың басшылығымен негізделеді. С. П. Королев оның орынбасары болып тағайындалады. Институтта жұмыс екі бағыт бойынша жүргізілді. Реактивті снарядтар Лангемак қаласы басқарған бөліммен әзірленген. Осы бөлімнің құрамына И. Граве және қызметкерлері Тихомирова кірді. Бұл адамдарға және осы бөлімге Қызыл армия атақты «Катюшаны»құрғаны үшін ризамыз 45. РНИИ-дің екінші бөлімі сұйық отынмен алысқа төзімді зымырандарды әзірледі. Онда Сергей Королев пен Валентин Глушко жұмыс істеді. Алайда ГДЛ басшыларымен ракеталық техниканың даму перспективасына көзқарастар алшақтығы с. П. Королевті шығармашылық инженерлік жұмысқа көшуге мәжбүр етеді, және ол 1936 жылы зымырандық ұшу аппараттарының бөлім бастығы ретінде қанатты зымырандарды сынауға дейін жеткізуге мүмкіндік алды: зениттік — 217 оқ-дәрілі зымыран қозғалтқышы бар және сұйық зымыран қозғалтқышы бар алыс-бұрғыш-212. 46

Отызыншы жылдардың соңында мемлекеттік репрессивті машина жас конструкторға айналып өтпеді. С. П. Королев жалған айыппен қамауға алынды және 1938 жылдың 27 қыркүйегінде қатаң режимдегі еңбекпен түзеу лагерлерінде 10 жылға қамау жазасы тағайындалды және Колымаға жіберілді

1939 жылы НКВД жаңа басшылығы жасалған мамандар еңбек етуі тиіс конструкторлық бюроларды ұйымдастыруды шешті. А. Н. басқаратын осындай бюроның бірі. Туполев, сондай-ақ тұтқынға алынды және патшалар жіберілді. Бұл ұжым ТШ-2 бомбалаушы жобалаумен және жасаумен айналысты. Соғыс басталғаннан кейін Туполевтің ерекше техникалық бюросы Омбыға көшірді. Омбыда Королев Қазан қаласында осыған ұқсас бюроның бұрынғы ҒЗИ-3 Глушко қызметкерінің басқаруымен Пе-2 бомбалаушы үшін ракеталық үдеткіштермен айналысатынын білді. Королев қазанға аудармаға қол жеткізді, онда Глушко орынбасары болды. Сол жылдары ол стратосфераға ұшу үшін жаңа аппарат — зымыранның жобасын дербес әзірлей бастады. КСРО Жоғарғы Кеңесі Президиумының Жарлығы бойынша 1944 жылдың 27 шілдесі және режимдік КБ басқа да бірқатар қызметкерлері мерзімінен бұрын соттылықты алып тастаумен босатылды.

1945 жылдың екінші жартысында соғыс аяқталғаннан кейін басқа мамандардың қатарында неміс техникасын үйрену үшін Германияға жіберілді. Ол үшін ерекше қызығушылық v-2 неміс зымыраны (Фау-2) болды, ол шамамен 13 т ұшу массасы кезінде 300 км жуық ұшу қашықтығына ие болды.

1946 ж.13 мамыр ССРО-да сұйықтықты зымыран қозғалтқыштары бар ракеталық қару-жарақты әзірлеу және өндіру бойынша сала құру туралы шешім қабылданды. Осы қаулыға сәйкес 1945 жылдан бастап Германияда жұмыс істеген Фау-2 неміс зымырандық қару-жарағын зерттеу бойынша кеңес инженерлерінің барлық топтарын генеоал-майор Л. М. Гайдуков, ал бас инженер-техникалық басшы-С. П. Королев тағайындаған «Нордхаузен» бірыңғай ғылыми-зерттеу институтына біріктіру қарастырылды. 47

Оставить комментарий